Transformatie Rijswijk
Transformatie Regina Pacis

Ruime ervaring

Bij een transformatieproject bekijken we hoe een bestaand gebouw aangepast kan worden, zodat de functie aansluit bij de actuele behoefte en voldoet aan de hedendaagse regelgeving en kwaliteitseisen. Hierbij vormt de constructie en opbouw van het bestaande gebouw de basis voor het getransformeerde gebouw. Op basis van de mogelijkheden en beperkingen van de bestaande constructie en opbouw bepalen we hoe het gebouw energiezuinig en milieubewust getransformeerd kan worden. Door meerdere transformatiescenario’s uit te werken en te beoordelen op de ‘voors en tegens’ zijn wij in staat om het meest gunstige transformatiescenario te selecteren voor de verdere planvorming.

Op basis van onze ruime ervaring met transformatieprojecten hebben we een vast proces voor transformatieprojecten opgesteld. Dit proces blijven we continu optimaliseren op basis van nieuwe ervaringen. Hierdoor houden we grip op het project, beperken we de doorlooptijd en reduceren we faalkosten.

Vaste partners

Als onderdeel van VolkerWessels hebben we toegang tot een grote bron aan kennis en informatie. We hebben dus alle benodigde disciplines in huis om het complete transformatieproject op te pakken.

3D-scan Rijswijk

3D-scan

Ieder transformatieproject starten we met een 3D-scan van de binnen- en buitenkant van het gebouw. Deze 3D-scan gebruiken we als onderlegger voor ons 3D-model en we noemen het een zogenaamde ‘pointcloud’. De 'pointcloud' gebruiken we om afstanden en hoogten te meten, maar ook om te kijken waar de nieuwbouw met de bestaande bouw botst.

Prefab en optoppen

Binnen Veluwezoom Verkerk geloven we in industriële- en conceptuele bouw, waarbij we zoveel mogelijk onderdelen prefabriceren. Prefabricage beperkt de kosten en overlast, het verkort de bouwtijd en het verbetert de kwaliteit. Daarnaast kunnen geprefabriceerde onderdelen in verschillende materialen geleverd worden. Bij transformatie maken we zoveel mogelijk gebruik van geprefabriceerde onderdelen (bijvoorbeeld gevelelementen), om optimaal te profiteren van de voordelen van prefabricage.

We beschikken wij over de mogelijkheid om houtmodulebouw toe te passen, met dank aan VolkerWessels onderneming De Groot Vroomshoop. Houtmodulebouw is een snelle én duurzame oplossing voor vele woningvraagstukken en kan bij uitstek gebruikt worden om gebouwen mee op te toppen.

optopping Soest

Optopping Hoog Soestdijk, Soest

Optopping in staalframebouw. Prefab lichtgewicht bouwelementen worden op de bouwplaats samengesteld tot appartementen.

Nieuwgein Transformatie

Transformatie Edelpark, Nieuwegein

In Nieuwegein heeft TVU bouw een 9-tal kantoorpanden getransformeerd tot maar liefst 240 appartementen. Er is een volledige nieuwe woonwijk ontstaan op de plek waar voorheen een kantorenpark stond.

Meer weten over Transformatie?

Ron Brons

Directeur Veluwezoom Verkerk